lørdag den 15. marts 2008

Familien - også en arena for legekultur?

I børns legekultur spiller andre børn hovedrollen. I samvær og indbyrdes kommunikation lærer børn nye genrer og udtryksformer, ligesom de forandrer og udvikler dem. Men derudover spiller familien - herunder andre søskende, også en rolle, særligt i de tidligste år.

Her er et link til en familievideo på Youtube, der på enestående måde viser, hvordan børn lærer at være fortæller - selv i en tidlig alder - i familien.Det er typisk, at vitsfortælling og andre former for fortælling ofte sker i forbindelse med måltider (og festlige familiesammenhænge). Stemningen er afspændt, der er god tid, og alles bidrag til festlighederne modtages med glæde.

Læg mærke til hvordan drengen erobrer fortællerrollen - og alle de andre familiemedlemmer på samme tid respekterer, opmuntrer og kommenterer. Læg mærke til al den non-verbale kommunikation, der også foregår. Samtidig viser den også, at udover "selve teksten", dvs. den konkrete vittighed, så er der temmelig meget andet på spil, som man i princippet også gerne må/skal indfange, hvis man vil begribe, hvad der er på spil.

Videoen bærer tydeligt præg af at være fra USA - og når jeg ser den, tænker jeg på, om danske familier ville gøre det samme? Indtil videre er det ikke lykkedes mig at finde et dansk eksempel, men måske har jeg overset det?

4 kommentarer:

Dalgas sagde ...

Spændende blog du har ;O)
Og meget at tænke over for os med rollinger*S

BIRGIT sagde ...

Hej Povl.
Hvor blev jeg da i godt humør af at se den bette gut fortælle så levende,og styre en så stor flok samtidigt.. skønt!!!..
Jeg vender måske, forhåbentlig tilbage med et link til you tube hvis det lykkedes mig at lægge det klip ind jeg har med en lille pige vi passer af og til.. Skal også lige have familiens tilladelse dertil..
Venligst Birgit G Jørgensen pn-1167

povl bjerregaard sagde ...

Jeg er selv i tvivl om det Birgit skriver om. Fordi vi lever i en tid, hvor det er så nemt at fastholde og dokumentere visuelt (foto/video), mener jeg ikke vi bør smide alt på YouTube. Personligt ville jeg ikke lægge familie eller familielignende begivenheder på YouTube, bl.a. fordi det er nogle børn, der ikke selv har bedt om det. Men jeg ville være i tvivl, hvis jeg havde større børn, der selv syntes det kunne være skægt. Jeg tror, jer er lidt gammeldags på det område - og gætter på at Lis og jeg på nogle punkter lidt uenige.
Men hvis du har adgang til det nævnte materiale og familiens tilladelse, vil jeg til gengæld synes, der er alletiders hvis i har et internt forum på semi, hvor i kan se eksemplet. Hvad mener i andre den problemstilling?

BIRGIT sagde ...

Hej Povl
JA jeg vil også kalde mig selv for gammeldags af selvsamme grund som din med ikke at lægge privatsfære episoder ud,og især af mindre børn der ikke er istand til at være stillingstager. Og ved nærmere eftertanke syntes jeg ikke engang jeg vil spørge om tilladelese til at lægge det ud og sætte familien i det dilemma det ville være at sige nej til mig,for en ellers god ide..Episoden vi har filmet minder utroligt meget om den med drengen der fortæller om the big mouth frog.. Hun har hele forsamlingen omk bordet i sin hule hånd/ magt og fortæller og fjoller bare for at få alle os omk bordet til at grine .... dejlig episode jeg gerne ville dele med i andre.. Men måske vi tager den som du foreslog på seminaret i i et lukket forum.
venligst Birgit