mandag den 17. marts 2008

Den gode fortæller (II)

Kan du ikke skrive noget om den gode fortæller?, foreslog Lis Faurholt, da vi planlagde pr. mail.

At være en god fortæller kræver mindst: 1) et repertoire og 2) at være god til at fortælle i situationen. Og det sidste indfanges kun med besvær med ord: Hvad skaber en god stemning? Hvorfor kan visse fortællere fascinere tilhørerne? Og andre forvandler selv den bedste vits til noget slapt og kedeligt?
Mindst to forhold spiller ind:
At fortælleren har et udtryksbehov – at en historie er vigtig at få fortalt og/eller at fortælleren bare må anbringe sig selv i fortællerrollen.
At fortælleren tør sætte sig selv på spil (og risikere en fiasko) for øjnene af andre.
Men det er jo samtidig karakteristisk ved kommunikation og mundtlig fortælling, at tilhørerne også er medskabere af situationen! Alle er deltagere og bidrager.

Et andet aspekt af fortællingen drejer sig om, ”hvem fortæller hvad til hvem i hvilke situationer”. Her er nogle hovedpointer fra en ældre undersøgelse, som I bør være kritiske overfor! Og passer de (stadigvæk), når man holder det op mod jeres eget feltarbejde og erfaringer i øvrigt?

Den svenske etnolog Björn Roos undersøgte i 1980-erne svenske børns vitsfortælling, herunder ”hvem fortæller hvilke vitser til hvem, hvor og hvornår”.

Vitsfortælling i hjemmet sker oftest under måltider og tv-sening, hvor familien (eller dele af den er samlet). Oftest er det informanterne (børnene) selv eller faderen, der fortæller vitser i hjemmet, og lidt sjældnere en søskende. Moderens rolle i vits-fortællingen er størst for de mindste børn. Men der findes en del hjem, hvor moderen er den flittigste fortæller. I familien sker altså udveksling på tværs af voksen-børn relationer.

Indenfor familiens rammer har børn et dobbelt-repertoire, ofte med en høj grad af selvcensur i vitsernes indhold i forhold forældre, men uden væsentlig censur i forhold til søskende. De frække hører man fra sine søskende.

I skolen foregår vitsfortælling oftest i frikvarterer (og spisepause). Samlet set sker 78 % af fortællingen i disse pauser. De mindste børn bruger ikke så ofte frikvarteret til vitsfortælling, da de her fx spiller bold og andre fysisk prægede aktiviteter.
De ældste fortæller i frikvarteret, hvor de bevæger sig frit rundt på skolens arealer og ofte fortæller vitser på gangene. De største fortæller også vitser til hinanden, mens der undervises – som en uofficiel aktivitet.

Repertoiret (antallet af vitser) er det samme hos drenge og piger. Men drengene er flittigere fortællere, og de ca. 2-3 stærke fortællere, der som regel findes i hver klasse, er oftest drenge. Pigerne er passive bærere at repertoiret, kender vitserne, men fortæller dem ikke så ofte videre.

De stærke fortællere fortæller mest til hinanden. De bringer sig oftere i situationer, hvor udvekslingen sker. Måske fordi vitsfortællingen får karakter af byttehandel. Vitserne bevæger sig ikke som en stafet i en udbrudt kæde fra barn til barn, men stopper, når de når inaktive, svage fortællere. Vitskulturen ser ud at blive holdt i live en mindre gruppe, som bruger traditionen meget aktivt. I en karakteristik af de stærke fortællere, nævner Roos, at de ofte er personer, der er udadvendte og populære hos kammeraterne.

I skolen fortælles også på tværs af elev-lærer relationen. Graden af selv-censur, når der fortælles til lærere er høj, så her har vitsfortællingen lighed med hvad der sker i familien. Det refereres dog i nogle eksempler også, hvordan at børn fortæller og lytter til vitser sammen med pedellen, som altså repræsenterer en anden grad af voksenhed end lærerne.

Dette er nogle af de sociologiske perspektiver, som muligvis er forandret, fordi undersøgelsen er gammel. Jeg kender ikke nogen nyere undersøgelse, men min vurdering er, at mange af tendenserne stadig holder i store træk. Men har I fået et indblik, der sætter spørgsmålstegn ved Roos undersøgelse?

13 kommentarer:

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
BIRGIT sagde ...

Hej Povl.
Som netstuderende ved Haderslev pæd. sem. har jeg fået til opg. at kommentere nogle af dine indlæg.
Dertil vil jeg kommentere til indlægget om den gode fortæller hvor du refererer til den svenske etnolog Bjørn Roos.. Jeg syntes stadig det holder stik, omk relationerne vittighederne bliver fortalt i.
Jeg oplever det nøjagtig som han beskriver det omk vittigheder fortalt i hjemmet blandt søskende kontra forældre.De lidt frækkere vittigheder bliver fortalt søskende imellem,hvor imod vi forældre bliver "skånet" for de frække/sjofle vittigheder..
Jeg har i forbindelse med vores opgave omk indsamling af vitser oplevet at vittigheder/gåder blev fortalt og brugt som en form for duel.Meget sjovt at iagtage den form for "fight" børnene kunne have indbyrdes men især også med de voksne.. Hvem kunne komme med den mest gådefulde gåde?Og jublen og fryden var stor når "modstanderen" tabte og ikke kunne svare.
Det har været rigtig givtigt for mig med den øjenåbner det har været for mig at se hvad vittigheder kan gøre ved os,og især børn,hvordan de er med til at skabe relationer.
Med venlig hilsen Birgit Glud Jørgensen- Pn 1167

Anonym sagde ...

Hej Povl.

Børn og vitser om mundtlig legekultur:
Børns mundtlige legekultur:
Umulige gåder:

Da jeg læste de 3 tekster satte de mange tanker i gang hos mig, det endte med at jeg satte navne på de forskellige afsnit, hvor jeg kunne se de passede med det, som jeg havde oplevet da jeg samlede vitser ind/feltarbejde.
Jeg oplever det nøjagtig som han beskriver det omk. Vittighederne.

Min mening er også at voksne gerne må blande sig i den legekultur.
(jeg kan slet ikke lade vær )

Med Venlig Hilsen Lena pn1145

Pædagoguddannelsen, CVU Sønderjylland sagde ...

Hej Povl
Der jeg var ud i en sfo til at får skafet mig nogen vitser, var det mest piger som fortalte nogen, du skriver jo at de har det samme viden men at drengne er de som fortæller mest.Om det har ændret sig siden 80 serne eller om det var et tilfælde det kan jeg ikke svare på.
mange hilsen nadja
ps. nogen gode artikler du skriver

povl bjerregaard sagde ...

Birgits iagttagelse om fights/duel peger på flere forhold: At gåder ofte fungerer i en form for intellektuel kappestrid, hvilket de har gjort i årtusinder. Samtidig ændres de også og afspejler til en vis grad tiden, de fortælles i. Der er et spring fra Sphinxens gåde: Hvad er det, der går på 4 bern om morgene, to om dagen og 3 om aftenen? - og så til moderne gådevitser: Hvad får man, hvis man kloner et pindsvin med en anaconda? (20 meter pigtråd)

povl bjerregaard sagde ...

Her en fælles kommentar:
Til Lena: Hvordan og hvornår skal/bør pædagoger blande sig? Skal man altid bremse børn, der fortæller vitser med et etnisk indhold?
Til Nadja: hvordan ser kønsforskellene ud, når det drejer sig om voksne - mænd og kvinder. Kan du/I se nogle forskelle på jer selv som studerende?
Disse kommentarer er ikke for at henvende mig specifikt Lena og Nadja, så i andre må meget gerne blande jer.

Anonym sagde ...

Hej Povl,
Jeg synes det handler meget om at man hele tiden skal have en finger på pulsen. Vudere og iagttage. Bliver der fortalt en etnisk vittighed og der sidder en muhammed og bliver rigtig ked af det er det jo bestemt ikke hensigtsmæssig at fortsætte. Relationerne børnene imellem kan jo ændre sig i en negativ retning og det er jo en del af det en pædagog skal sørge for at forhindre. Dog synes jeg så også at børn skal have lidt frihed til at udforske. Man skal vel også kigge på vittighedens karakter, er den uskyldig eller ligger der "grimme" undertoner i den. På hvilken måde bliver den fortalt....
Med hensyn til vittigheder fortalt af mand/kvinde synes jeg at der er en tilbøjelighed til at de vittigheder fra mænd kan have en seksuel undertone, kvinder kan måske bedre grine af de mere "uskyldige".
Jeg er da også sikker på at der blandt os studerende er forskellige former for humor, jeg selv kan rigtig godt li de selvironiske og kommer man fra Randers/Århus så er de bedste vittigheder for mig altså århus vittigheder. Sjovt nok synes folk også at det randusianske sprog er noget for sig... Se Drengene fra Angora. Nå det var måske ikke så meget børnekultur men alligevel...

Anonym sagde ...

hej

Anonym sagde ...

hej povl
Jeg syns at mænd er højer når de fortæller vitser og er mere optaget af puplikum. det må gerne være mange som hører det de har at sige. deres vitser er tit med sekssistisk inhold eller på en anden måde provokerende. for mænd er det mere en slags prøve en en leg.
kvider fortæller vitser tit i mindre grupper eller kun til en anden. inhold må også være lidt mere stuerent.

hilsen nadja pn 1165

Anonym sagde ...

Hej Povl
Jeg tænkte nu ikke direkte på at man skulle stoppe børn i at fortælle vitser, at det var derfor at voksne måtte blande sig:-) jeg syntes at det er okay at voksne er med i legen altså også fortæller vitser i sfoen eller hjemme ved køkkenbordet, viser interesse for det de fortæller.
F. eks de børn som jeg arbejde med syntes også, at det er sjovt når jeg fortæller en vits eller griner af en de fortæller.
Ang. etnisk vitser, der mener jeg at man skal kigge på hvad for sammenhæng de bliver fortalt i er det i sjov eller skal man ramme en i klassen, er det en enkel eller mange.
Hilsen Lena pn1145

povl bjerregaard sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
povl bjerregaard sagde ...

Hej Lena m.fl !!!
Så skrev jeg et meget langt indlæg om pædagoger, dømmekraft, respekt osv, som så bare forsvandt da det skulle udgives. I kort form:
Ja, man må bruge sin dømmekraft, afveje situationen.
Moderne barndom er stærkt institutionaliseret, så jeg mener også instituioner må være rummelige; også overfor børns afprøvning af diverse tabuer, også sproglige.
Og så tænker jeg, at vi jo ikke behøver at gætte. Her er er godt eksempel på, at vi bare kan spørge børnene og udvikle "vitsens etik" ved at diskutere og samtale (tale sammen) om, fx hvem der bliver provokeret af, ked af bestemte vitser og hvordan de sandsynligvis gør overvejelser om, hvilke vitser de fortæller til hvem og under hvilke omstændigheder. Jeg tror bare timingen skal være god, for emnet skal jo ikke bringes på bane, mens de fortæller vitser. Men dagen efter eller i en anden sitation, der lægger op til det.

Anonym sagde ...

Hej Povl
Jeg tror også på at timing er vigtig, så rigtig god ide’ med at tage det op dagen efter i stedet for lige når de fortæller den, så man ødelægger legen/vitsen,
(Der kan selvfølge være situationer hvor man er nød til at gribe ind med det samme.)
Hilsen Lena pn1145